انواع ترانزیت در حمل و نقل کالا

تلفن مرکز تماس شبانه روزی آموت بار

02152901

کل کشور تحت پوشش آموت بار است
انواع ترانزیت در حمل و نقل کالا

انواع ترانزیت به انتقال و جابجایی کالاهایی گفته می شود که از گمرکی به گمرک دیگر با هماهنگی و تحت قوانین و نظارت گمرک کشورها صورت می گیرد.
به عبارتی دیگر به انتقال و جابجایی کالا بین کشورهای مختلف ترانزیت گفته می‌شود. همچنین به کالایی.که از سوی فروشنده ارسال شده است و در مسیر انتقال.قرار دارد و هنوز به خریدار نرسیده کالای ترانزیتی گفته می‌شود.

انواع ترانزیت

روشی بسیار مناسب برای کشورهایی است که توان تولید برخی کالاهای موردنیاز خود را ندارند یا در تولید آن کم توان هستند،.ترانزیت کالا یک فعالیت بین المللی است.

به همین دلیل هر کشوری برای انجام فعالیت های ترانزیتی باید خود را با قوانین آن وفق داده و از آنها پیروی کند.
اما بازارهای بین المللی ترانزیتی بسیار رقابتی است و هر کشوری در تلاش است که برای موفقیت خود در بازارهای ترانزیتی کالا هزینه‌ها را به صورت رقابتی اعلام کند؛ زیرا هر کشوری که بتواند از توانایی های خود در. بازارهای بین المللی کالا به خوبی استفاده و موفقیت کسب کند، در واقع چرخه اقتصادی خود را با سود بسیار خوبی مواجه کرده است.
کشورهای مختلف با در نظر گرفتن مواردی از جمله هزینه ترانزیت بین المللی کالا وارد فعالیت‌های ترانزیتی با کشوری دیگر.خواهند شد، بنابراین انتخاب بهتر برای همکاری با کشورهایی خواهد بود که هزینه کمتری به دنبال داشته باشد؛ زیرا در کشوری که هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی کالا در آن زیاد باشد، مزیت رقابتی خود را در ترانزیت بین المللی کالا از دست خواهد داد.

بسیاری از کشورها با توجه به موقعیت جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی و. منابع طبیعی  که در آنها. قرار دارند، توانایی تولید یکسری از محصولات و کالاها را با تعداد بالا دارند. این تولید در صورتی که بیش از ظرفیت مصرف در آن کشور باشد، می تواند با. صادرات به سایر کشورها، به یکی از فرصت های درآمدزایی آن کشور تبدیل شود.
از سوی دیگر زمانی که یک کشور در تولید یک یا چند محصول.ناتوان یا کم توان است یا اینکه تولید آن محصول برای آن کشور صرفه اقتصادی ندارد، ناگزیر به واردات کالاهای مورد نیاز از سایر کشورهای تولیدکننده آن دارد.

برخی از کشورها در موقعیت های استراتژیک قرار گرفته اند، به همین دلیل از آنها.به عنوان راه میانبری برای رسیدن کالا به مقصدهای موردنظر استفاده می‌شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله حمل و نقل بین المللی چیست؟ پیشنهاد می شود.

انواع ترانزیت

1- ترانزیت خارجی

اگر در زمان جابجایی و حمل و نقل کالا، تعداد کشورهای درگیر در این حمل و نقل سه کشور یا بیشتر باشد، به آن ترانزیت خارجی گفته می شود. یعنی کالا از مبدأ تا مقصد سه کشور یا بیشتر را رد می کند.
در کشورهای ترانزیتی، کالای وارد شده باید در زمان مشخص و از طریق مرزهای گمرکی مشخص برای ورود، وارد شده و در طی زمان مشخصی نیز از این کشورها خارج شود.

2- ترانزیت به خارجی

به خارج یک مبدا و یک مقصد ترانزیت به خارجی گفته می شود، به معنا که طی آن کالای صادراتی از گمرک مبدا با یک ارسال به گمرک مقصد که یک کشور خارجی است، ارسال می شود.

3- ترانزیت داخلی

اگر جابجایی کالایی بین دو گمرک در یک کشور باشد و این جابجایی به خاطر انجام تشریفات گمرکی صورت گرفته باشد، به آن ترانزیت داخلی گفته می شود.
۱-در ترانزیت داخلی در گمرک مبدا، ابتدا کالایی که قرار است ترانزیت شود، بررسی می شود. این بررسی به این منظور صورت می گیرد که کالای ارسالی با کالایی که از قبل اظهار شده است، یکسان باشد و چیزی غیر از کالای اظهار شده به آن اضافه نشده باشد. در صورت دیدن مغایرت، کالای موردنظر قاچاق محسوب می شود.

۲-کالای ترانزیت شده باید در زمانی که مشخص شده است به مقصد برسد. در صورتی که در این مدت زمان به گمرک مقصد وارد نشود، کالای قاچاق محسوب می شود؛ اما اگر کالا در طول مسیر دچار حادثه و تصادف شده باشد، می توانند با در دست داشتن جریمه نیروی انتظامی حداکثر تا مدت ۵ روز از تاریخ قید شده در پروانه، کالای خود را ترخیص کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله حمل بار به خارج از کشور پیشنهاد می شود.

4- ترانزیت به داخل

زمانی که کالایی در یکی از گمرک های کشور وجود دارد، اما کارهای مربوط به ترخیص آن در گمرکی دیگر در همان کشور باید انجام شود، کالا را به گمرک دوم می فرستند. این جابجایی کالا بین دو گمرک در یک کشور را ترانزیت به داخل می گویند.

5- ترانزیت فرودگاه

ترانزیت فرودگاه زمانی انجام می‌شود که بین دو پرواز فاصله وجود داشته باشد، به همین علت به آن فاصله بین دو پرواز نیز گفته می‌شود. این کار داخل فرودگاه صورت می‌گیرد و از فرودگاه خارج نخواهد شد. امروزه با افزایش سفرهای هوایی و جابجایی کالا از طریق خطوط هوایی به دیگر کشورها، فاصله بین پروازها امری کاملا امری طبیعی است.

گذرنامه در ترانزیت

برای هر گونه ورود و خروج به هر کشوری نیاز به گذرنامه است. در رابطه با رانندگانی که فعالیتشان ترانزیت کالا است، اداره گذرنامه باید با استعلام گرفتن از سازمان حمل و نقل کشور مبنی بر درست بودن ادعای فرد جهت دادن گذرنامه و دفترچه خروج اقدام کند. همچنین در این رابطه نیروی انتظامی وظیفه دارد تا برای رانندگان گواهینامه بین المللی، پلاک ترانزیتی و دفترچه مالکیت صادر کند.

ویژگی های ترانزیت در ایران

ـ موقعیت جغرافیایی ایران در مسیر کریدورهای حمل بار شمال ـ جنوب قرار گرفته است و از سوی برای برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای روسیه، اروپای شرقی، مرکزی، شمالی، آسیای میانه و قفقاز از یک‌ سو و آسیای جنوبی، جنوب شرقی، خاور دور، اقیانوسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس واقع شده است.
همچنین وجود بنادری مانند شهید رجایی، امیرآباد و بندرانزلی از جایگاه ویژه ای در مسیر ترانزیتی کریدور شمال – جنوب برخوردار بوده و بنادر شهید باهنر، لنگه، بوشهر، چابهار، امام خمینی(ره) و نوشهر نیز از قرار دارد که به عنوان یک مزیت برجسته برای تزانزیت ایران تلقی می شوند.

ـ قرار گرفتن در مرکزیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو، این فرصت را برای ایران فراهم آورده است تا بتواند نقش فعالی در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو اکو و کالاهای صادراتی و وارداتی این کشورها داشته باشد.

– تخفیفات و تسهیلات گسترده برای ترانزیت از طریق ایران.مانند برخی از معافیت ها و تخفیفات در زمینه.هزینه های بندری و انبارداری وجود دارد.
– ظرفیت ها و.پتانسیل های فراوانی در بخش های مختلف.حمل و نقلی کشور، افزایش کمی و کیفی تجهیزات.و توسعه ظرفیت های جدید در زیرساخت ها و ناوگان ریلی، جاده ای، حمل و نقل دریایی و تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله بهترین روش اسباب کشی به خارج از کشور پیشنهاد می شود.

ترانزیت در ایران

پیک آموت، ارائه کننده خدمات باربری وانت و نیسان بار در تهران و شهرستان ها

شرکت باربری پیک آموت به صورت شبانه روزی در سراسر شهر تهران و شهرستان ها به صورت تخصصی آماده ارائه خدمات در زمینه های حمل اثاثیه منزل، باربری تهران به شهرستان و باربری با نیسان و وانت است.

خدمات پیک آموت عبارت است از:

  •  ارسال ماشین باربری متناسب با حجم بار مشتری و راننده باتجربه
  •  بسته بندی تمام وسایل توسط کارگران با تجربه به صورت کاملا حرفه ای
  • اعزام کارگر ماهر برای حمل بار به تمام مناطق تهران
  • حمل اثاثیه منزل، سازمان ها و…
  • حمل وسایل بزرگ مانند پیانو، یخچال ساید بای ساید و…
  • ارائه خدمات باربری به صورت شبانه روزی
  • باربری تهران به تمام شهرستان های کشور
  • رعایت حقوق مشتریان برای جلب رضایت و اعتماد آنها
  • و…

شما می توانید برای آگاهی بیشتر از خدمات و ارتباط با دفتر مرکزی آموت بار با شماره 02188520204 تماس بگیرید.

مطالب مرتبط دیگر